Bufkes richt pijlen op petrol met 'Werrem Sjink' en broodje Limburger | TankPro.nl

2021-11-05 04:32:42 By : Ms. Shine Jin

De eerste belegde broodjes van Bufkes 25 jaar geleden al verkocht door slagerij Van Melik in Maastricht, de tijd van 'on the go' nog in opkomst was. Vandaag de dag richt de Limburgse broodjesformule zijn pijlen ook meer op de tankstationmarkt. En met succes. Dit jaar worden er minimaal drie nieuwe locaties geopend, verklapt formulemanager Niels Snaphaan.

Van oudsher is de Limburgse franchiseformule vooral bekend in de eigen provincie. Oprichter Jef van Melik bedacht het concept 25 jaar geleden als antwoord op de vraag naar belegde broodjes voor onderweg. Het halen van een broodje werd in die jaren populairder. Na de opening van de allereerste locatie volgden er snel meer. Anno 2021 staat de teller bijna op veertig vestigingen. Ook buiten Limburg is Bufkes bekend een bekende naam. Bij vier tankstations in Nederland is in de winkel een locatie van de formule terug te vinden. Het gaat om een ​​tankshop van Vollenhoven Olie in Eindhoven, een vestiging van Van Dijkhuizen in Tiel en twee stations van Jora Oliehandel, in Oud Gastel en Oudenbosch.

“Vorig jaar zijn we onder meer begonnen bij een fraaie locatie van Vollenhoven Olie in Eindhoven”, vertelt Snaphaan. “Dit is een bijzonder druk tankstation, waar heel veel verkeer langskomt. Zelfs in coronatijd – het opnemen van zaken en bezorgen mogelijk was – liep de heel goed door. Dat is een mooie opsteker in deze roerige periode.” De formulemanager gegevens veel locaties het de afgelopen tijd aardig voor hun keuzes gekregen.

“Het is natuurlijk een pittig jaar geweest. Ook veel ondernemers die ons concept voeren, hebben het zwaar gehad. Sommige locaties hebben zelfs tijdelijk hun deuren gesloten. Vooral in winkelstraten in drukke stadscentra is het lastig in coronatijd. Maar als ik kijk naar andere horeca, dan uiteindelijk niet mopperen. Er waren immers nog mogelijkheden om tijdens de lockdown in te spelen op de ontvangen en bezorgen. Daar hebben veel ondernemers werk van gemaakt.”

De tankstationsector biedt voor het concept volle kansen, Bufkes-concept. “We zijn gewend om op dit soort high traffic-locaties te zitten en in tijd veel broodjes te verkopen.” De uitstraling en het menu zijn wel iets aangepast voor tankshoplocaties. “In de plaats van de betegelde toonbank hebben we bij benzine gekozen voor een stoere zwarte golfplaat. Ook is er een speciaal menu, dat beter aansluit bij tankstations. We hebben normaal gesproken bijvoorbeeld verschillende piegata's (dubbelgevouwen pizzabrood rood.) op de kaart staan. Maar het kost vijf tot zes minuten om dit te bereiden. Dat is voor benzine niet heel geschikt. Gasten vinden belangrijk en willen niet te lang wachten. Het is belangrijk om daar op te spelen.”

Toppers van het menu zijn het broodje 'Werrem Sjink' (warme beenham), het broodje Limburger, de Bufkes-bal en het broodje gezond. “We kiezen bewust voor een uitgebreid assortiment. Dat maakt het leven er voor de ondernemer een stuk dagelijkse op. Er kunnen ook nog twee lokale specialiteiten worden verkocht. Die moeten natuurlijk wel aansluiten bij de rest van de kaart.” Driekwart van de producten wordt door Van Melik zelf gemaakt op locatie in Hoensbroek. De leveringen aan tankstations vinden twee tot drie keer per week plaats en worden verzorgd door horecagroothandel Bidfood. “Daardoor zijn ondernemers altijd zeker van verse producten en voldoende voorraad.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Naast lekkere broodjes speelt ook goede koffie een belangrijke rol in de winkel. De afwikkeling van betalingen heeft ervoor gezorgd dat de kosten hoger ligt. Als tankshop moet je daar natuurlijk in mee, vertelt Snaphaan. Wij hebben hiervoor een kant-en-klare oplossing. Eerst leveren we een pistonmachine, die echt goede kwaliteit koffie biedt. Het is van belang dat medewerkers op locatie weten hoe ze hier het optimale kopje koffie kunnen zetten. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid van een volautomaat.” De koffie uit de pistonmachine is duurder dan uit de volautomaat, maar dat is volgens Snaphaan vandaag de dag voor veel klanten geen issue meer. “Mensen vinden het niet erg om twee of drie dubbeltjes meer te betalen voor een goede espresso of cappuccino.”

Volgens Snaphaan is de franchiseformule een nauwe samenwerking tussen franchisegever en echt ondernemer. “Samen gaan we een plan de campagne maken die past bij het soort locatie. In een franchise staan ​​veel zaken vast, maar formules besluiten maken we samen. We proberen daarbij zoveel mogelijk te kiezen voor modulaire oplossingen. Wat kun je op een bepaalde locatie doen? Wat kost het? Welke investeringen zijn nodig? En hoeveel inkomsten verwacht je? Dit rekensommetje is heel belangrijk. Op basis daarvan kun je uiteindelijk bepalen van het concept bij je verleden en in welke vorm.”

In 2020 ging de samenwerking met Vollenhoven Olie van start, voor de Limburgse broodjesformule een zeer interessante partij om mee in zee te gaan. “Ze hebben flink wat locaties, ook op veel plekken waar ons merk bekend is. Kortom, dat biedt mooie kansen.” De ervaringen met Van Vollenhoven waren zo positief dat het familiebedrijf ervoor gekozen heeft nog eens op shoplocaties een Bufkes-vestiging te openen. “In de eerste helft van dit jaar hopen we de eerste al te realiseren. De andere twee volgen later dit jaar. Hier zijn we natuurlijk erg blij mee. We zien grote kansen voor onze formule in de tankshop en dit wordt met deze uitbreiding onderschreven door Vollenhoven. Een beter compliment kun je niet krijgen.”

Bufkes hoepel komend jaar nog meer locaties te kunnen toevoegen aan de lijst. “Welke plaatsen daarvoor zijn? De ligging is vooral erg belangrijk. Locaties waar veel auto's langskomen om te tanken hebben onze voorkeur. Dat veel luidt. En het is bijvoorbeeld ook een groot industrieterrein of industriegebied om de hoek ligt. Ook daar liggen grote kansen. We zijn zeker niet twaalf in een dozijn. We zijn niet de onderscheiden, maar bieden wel onderscheidende gerechten. En we onderscheiden onszelf ook qua sfeer en met onze producten. Dat valt gelukkig in de smaak bij rossen meer gasten.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector vastgelegd in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meld je gratis aan en ontvang het laatste nieuws direct per e-mail.